torsdag 19 februari 2015

Tomatsoppa med röda linser



Jag tycker om tomatsoppor ibland, men har även tyckt att den inte håller mig särskilt länge mätt och har därför oftast bara ätit en som typ förrätt eller till kvällsfika, så jag provade en ny variant med röda linser som ger den hela lite mer "kött att stå på", och jag älskar den bara. Här kommer receptet:

Tomatsoppa med röda linser
(4personer)
1 lök
1 vitlökklyfta
2 dl röda linser
2 pkt krossade tomater
1 grönsaksbuljongtärna
salt/socker/peppar
oregano/basilikum (eller pizzakrydda)
creme fraiche klick 

1. fräs lök i olja.
2. tillsätta grönsaksbuljong lite mer än en halv liter och sköljda röda linser.
Låt koka ca. 10min.  
3. tillsätt krossade tomater, pressad vitlök och krydda efter din egen smak.
Låt puttra några minuter till, sedan purréra med stavmixern.

Sätta ovan på en klick creme fraîche och om du har färska basilikumblad.

Mums.

Inga kommentarer: