torsdag 3 februari 2011

Vem är jag?

Vem är jag? Jag är hustru, mamma, dotter,syster, vännina, arbetskompis, matte,granne,invandrare, utvandrare, bilkörare...
Flera gånger per dag byter jag  min identitet, eller gör jag inte det? Som hustru kan jag vara en drake, men även  en kärleksfull (kankse skulle jag först fråga Michael) partner, till mina döttrar är jag en sträng (konsekvent, låter ju bättre, men man ska väl vara ärlig) men omsorgsfull mamma, som verkligen försöker lyssna på dem. Men blir mer och mer pinsam varje dag.

 Som dotter beteer jag mig som en liten flicka. vill fortfarande att mina föräldrar är stolta på mig. Och som syskon kan jag vara lillasyster som lyder som en tok och storasyster som vill fortfarande påverka lillebrors beteende.

Som vännina lyssnar jag noga och ger kanske lite för många tipps, skrattar och skojar om det mesta. Som arbetskompis vill jag vara rolig och kompartibel , är samarbetsvillig och försöker vara effektiv.

Som matte gosar jag för mycket, är tyvärr inkonsekvent, kan jag prata i ett högre tonläge och inte ens skämmas över detta.

Som granne försöker jag vara hjälpsam, engagerad och uppmärksam. som invandrare försöker jag vara extra försiktig i mitt offentliga beteende, intigrerar mig så gott det går, för att erkänna att jag inte har samma bakgrund (inte sett alla julkalendrar, som är ett viktigt ämne!! till exempel), en invandrare med en dålig tysk brytning, som är hopplös på att säga YYY.
Som utvandrare svärmar jag över mitt nya land, får jag hemlängtan ibland, känner jag mig ibland i ett gränsland, utanför samhället.

Som bilkörare har jag inget tålamod alls och svär att jag borde skämmas. Har jag bara en hand på ratten, hatar att tanka. och kan inte byta däck, kan jag inte längre köra på Autobahn utan att känna mig jättestressad.
Allt detta är jag och 1000 personligheter till.
Jag är en otrolig improviserande kock, en pinsam medseglare, som kvinna har jag blivit av med några feministika åsikter......
Ok det show must go on!! Har en bra dag!

1 kommentar:

Miruschka sa...

Hej Ute!
Vad kul att du hittade till mig och dessutom lämnade en kommentar!
Jag har läst igenom din blogg och blir imponerad av hur duktig du är i svenska språket, ni har ju bara bott här i sex år!!

Såg att du bor i Ångermanland...det gör jag med!!! Jag bor i Husum som ligger tre mil norr om Ö-vik, har bott här i princip hela mitt liv.

Jag lägger till dig i min blogglista, så jag kommer tillbaka:)
Kram♥