fredag 17 juni 2011

Att tjuvstarta midsommar med sill!


Jag ska jobba på midsommar, så det blir lite firande för mig. Och det tycker jag är ju verkligen sorlig.  För några år sedan har vi varit inbjuden hos trevliga människor och har ätit jättegoda inlagda sill med färska potatis, åh så gott det var, idag blev jag så sugen på den sillen att jag snabbt har inlaggt dem och nu väntar jag bara på tiden att få sätta potatis igång. Här kommer recepten om någon vill ha det till midsommar, jag kan dem bara varmt rekommendera.
Grekisk sill


  • 1paket (420g) Abba 5minuter sill
  • 1dl lätt crème fraiche
  • 5cm färsk gurka, riven
  • 1 vitlök
  • 1tomat, hackad
  • 1/3 färsk gurka
  • 100g fetaost i små tärningar
  • ½ röd paprika, finhackad'
Blanda samma ingredienser till tzatzikin, Skär sillen i mindre bitar och lägg i en skål. Lägg på tomat, gurka fetaost och paprika, blanda alltihop med tzatzikin övert fetaost och garnera med lite gräslök 

Honungssill med valnötter
  • 1 Paket Abba 5min. sill
  • 2msk balsamvinäger
  • 1msk kikkomansoja
  • 1tsk honung
  • 1dl valnötter hackade
  • ½ rödlök, strimlad
Häll av lagen från sillen i en skål. Skär sillen i fina bitar. Blanda lag, vinäger, soja och honung. Varva sill, valnötter och rödlök och slå över lagen. Låt dra i 10 min. 
(min favorit, och den sillen som alltid får mest beröm!)

Krämig chilisill
  • 1 paket Abba 5min. sill
  • 2dl crème fraiche
  • 1 vitlök
  • 1tsk sambal oelek
  • 2msk chilisås
Låt sillen rinna av och skär den i bitar. Blanda creme fraiche med pressad vitlök, sambal oelek och chilisås. 
Enklaste recept med stor effekt!
 Mmmh så gott! Men nu måste jag tjuväta någonting annars blir jag galen ;)

4 kommentarer:

Miruschka sa...

Tack för recepten, det lät verkligen gott!
Igår åt vi färskpotatis, matjesill och gräddfil med gräslök, oj vilken höjdare:)
Kram♥

Fröken Grön sa...

Verkligen goda sillrecept! Inser att man borde äta sill oftare, man kan ju variera det hur mycket som helst.
Önskar dig en skön helg!
/Anna-Karin

carinasjolund sa...

Det receptet norpar jag!
Jag har en sådan tur att jag går av mitt nattskift på midsommarafton :)
Trist att du inte får vara ledig :(
Ha en fin dag!
Kramen vännen♥

lilian nikky sa...

Jag heter Lilian N. Det här är en väldigt glad dag i mitt liv på grund av den hjälp Dr.saguru har gett mig genom att hjälpa mig att få min exman tillbaka med sin magiska och kärleksförtryck. Jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade på mig och sökte efter en skilsmässa men när jag kom över Dr.saguru e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få tillbaka sin ex och hjälper till att fixa förhållandet. och få människor att vara lyckliga i sin relation. Jag förklarade min situation för honom och sökte sedan hans hjälp men till min största överraskning sa han till mig att han kommer att hjälpa mig med mitt fall och här firar jag nu eftersom min man har förändrats helt för gott. Han vill alltid vara vid mig och kan inte göra någonting utan min present. Jag tycker verkligen om mitt äktenskap, vad en fantastisk fest. Jag kommer att fortsätta vittna på internet för att Dr.saguru verkligen är ett riktigt trollspelare. BEHÖVER DU HJÄLP DÅ KONTAKTA LÄKARE SAGURU NU VIA E-post: drsagurusolutions@gmail.com eller WhatsApp +2349037545183 Han är det enda svaret på ditt problem och gör att du känner dig lycklig i ditt förhållande. Och hans också perfekt i
1 ÄLSKA STAV
2 VINNA EX TILLBAKA
3 KVINNENS FRUIT
4 FRÄMNINGSSTAV
5 SKYDDSSTAV
6 VERKSAMHETSSTAV
7 GODE JOB STAV
8 LOTTERISK STÄLLNING och STOLTFALLSTAV.