torsdag 6 oktober 2011

lite torsdags-babblande om antropologi

Igår har jag haft en riktig sjukling här hemma, Jona hade feber och kände sig inte alls pigg, med huvudvärk, ont i magen, lite difusa  symtom men jag har läst i en antropolgisk bok att barn behöver feber för att bli stor och att kroppen förändrar sig efter varje feber episod.
Till exempel blir barnens ansikte mer och mer vuxen, alltså det  söta runda barnansiktet försvinner med varje gång och ansiktet blir mer vuxen, och det stämmer faktiskt, jag fick boken innan första barnet, och tyckte att det där skulle jag uppfölja, och som sagt: barn ser ju efter en sjukdomsperiod tagen ut och lite smalare i ansiktet och det sker faktiskt en förändring.
 Mycket interessant bok, men jag har dock ett stort problem att läsa den från början till slut. Jag brukar bara bläddra i den, eftersom den är så jobbig skriven. Det verkar vara skriven av en hippie eller en annan 70-tals relaxed person, eftersom varje mening slutar med: förstår du? Eller den kan börjar så här:  Du, mamma! När du..... (jag var inte ens mamma då och det kändes mycket irriterande)

Men, men Jona är feberfri men har fortfarande ont i huvudet. Så hon får stanna hemma idag också. Hennes apetitt har kommit tillbaka (bra tecken) och hon kan skämta (ännu bättre tecken), så det blir väl idag en bra återhämtningsdag! Inget bra inlägg idag så det hamna på det ingen vill veta;)

Hoppas hos er, är allt bra och jag önskar er en fin torsdag!

Inga kommentarer: