torsdag 2 februari 2012

Att jobba mot "Jag-ska-bara"


Förstorat iskristall (jag tycker mycket om bilden)

Jag avslutar gärna saker och ting, speciellt på jobbet, när man är inne i en sak (vad det nu kan vara) då vill jag gärna, gör det riktig klart och inte blir avbruten eller avbruta mig själv. Men jag är även en sånt som har i huvudet en massa saker som jag vill bocka av. Och listan konstig nog slutar först på kvällen, och när någon säger "Nu ska vi fika" Då svarar jag gärna med "Jag kommer, jag ska bara..." (oftas avslutar jag inte ens meningen)
Känner ni igen det? Men idag tänkte jag, lura mig själv, alltså jag säger istället för jag ska bara hänga upp kläder, eller jag ska gå ut med soppåsen, eller bara dammsuga, ... ni vet den här listan är så lång,
men nej istället har jag sagt idag: Jag ska bara först blogga lite, och bara först läsa några blogginlägg, och bara först sätta mig i en fåtölj med en varm choklad och SEDAN gör jag allt annat..
Jag erkänner att det är inte lätt, speciellt det här med varm chokladen, men än så länge har det fungerat, jag sitter här och bloggar lite och ska nu snart se vad ni har gjort under dagen.
Man ska inte förvänta sig för mycket av det här, för jag tycker ju tyvärr om det här Jag-ska-bara- beteende, för som sagt jag tycker mycket om när saker är gjort och jag kan göra en bock bakom det.

Hur hanterar ni det? Finns det andra förslag?
Usch men nu ska jag bara lägga på lite ved i braskaminen att det blir mysigt när jag ska senare dricka varm choklad. ;)

Så kallt det var här idag -26 imorse och nu -20! Usch

3 kommentarer:

gunsan sa...

Jag ska bara.....det är nåt som man ofta hör från barnen, t.ex. när det är matdags eller läggdags;))

Jag har lärt mig o då ska du veta att det tagit många år, jag har alltså lärt mig att prioritera mig själv, att låta mig dricka kaffe, sitta o slappa eller läsa en bok.

Nu är jag hemma på dagarna, men när jag arbetade, då var det sannerligen omöjligt att göra på detta viset;)

Så fortsätt så mycket du kan, ta din choklad, kryp upp i fotöljen o gör bara ingenting;)))

Kramizzzzz

CreandoPhoto sa...

Det är så svårt det där.... Jag har börjat försöka byta ut ordet "måste" till "vill". Det vill säga att jag måste inte så mycket längre, jag vill. Det har faktiskt gjort att jag gör lite mer av det som jag vill och lämnar lite av allt det där som aldrig tar slut till senare. Prioriterar lite bättre helt enkelt. Men det är supersvårt...
Kramar Kicki

Villa Frejas bokblogg sa...

En del blir ju stressade av att låta saker vänta och är det så är det väl bäst att fortsätta med ska-bara för att sen kunna ta det lugnt.
Kram.