söndag 22 september 2013

Dampfnudeln eller Zwetschgenknödel ala Fru Vallmo

Det är ett tag sedan jag gjorde Dampfnudlen, men pga datorstrul så kom inlägget om dem först nu.

Eftersom det finns inte riktiga "Zwetschgen" = plommonsort: oval, blå/lila. att köpa här i affärerna och min plommonträd bär inga frukter sedan två år tillbaka så använde jag mirabeller. Och det fungerar likar bra enligt mig.
Dampfnudeln är söta dumplings och vi gör de en gång om året, när det finns plommon, vi äter det som en söt middagsrätt, och är äslkad av liten och stor. När det blir Dampfnudeln då är det höst, sa min dotter nångång. Japp så kan man säga, här iallafall.

Fru Vallmos Dampfnudeln

Förbered en bullerdeg alltså en söt jästdeg
Ta bort kärnor från plommon och sätta dit istället en sockerbit.
Forma runda plättor av degen, sätt på plommon och stäng i den så att du får en klimp
Ånga dem 20 minuter i en kastrull (min kastrull har extra ett sånt durkslag)
Efter det är de klarar, vi brukar äta dem med vaniljsås och lite kanel.
Mums

1 kommentar:

Annas röda stol sa...

Oj ser lite invecklat ut, men säkert jättegott.En trevlig kväll till dig. Kram Anna