lördag 25 januari 2014

Improvisation skapar någonting nytt


Och rubriken är ett logiskt och neutralt faktum!
För om jag till exempel vill baka en Bounty-kaka (alltså en sockerkaka där man stoppar in i degen 10 Bountys) utan Bountys och inte heller har en påse kokosflingor.
Då börjar min improvisation, då tar jag istället rester av min Dumlepåse precis 10 styck och stoppar dem i degen.  Även om jag följde instruktionen med 10 godsaker så måste man ju verkligen inse att i storleken skiljer sig ganska rejält mellan 10 Bountysbitar och 10 Dumles.
Så då tog jag lite extra glasyr och lite chokoströssel (skulle egentligen vara kokosflingor) för att kompensera detta.
Tja, jag kan definitiv säger att jag skapade någonting nytt, inte lika god med definitiv ätbar.
Så gör jag ofta om inte säger nästan alltid speciellt när jag lagar mat, man tar vad man har, eller hur?
Och igår så blev det en Bountykaka utan Bounty men det var för få Dumles för att kallar kakan en Dumlekaka. Så det blev ett namnlöst verk som smakade ändå jättebra till fredagsfikat med dottern.

Här kommer då receptet på den rikitga Bountykakan för den som vill improvisera sen: ;)

Bountykaka
250g flytande smör
200g socker
1 msk vaniljsocker
Salt
4 ägg
350g mjöl
2 tsk bakpulver
5 msk mjölk 
10 bitar Bounty

Glasyr:
100g mjörk choklad
75g - 100g kokosflingor


Blanda alla ingredienser till en deg. 
Smörja in bakformen riktig bra ev. lägga man extra in i formen ett bakpapper.
(Om man har en silikonform så behövs det inte)
Fyll på formen med degen och stoppar sedan in 10 Bountybitar.

Grädda 180grad ca.50 min. kontrollera med stickprov, det beror även lite
vilken typ av form man tar.

Låt kakan svalna, smälta choklad i vattenbad eller mikron (hur du brukar göra)
och pensla in kakan  med glasyren och strö över kokosflingor.




1 kommentar:

Annas röda stol sa...

Finfina bilder!!! Oj den kakan är säkert super smaskig :) En fin dag till dig. Kram Anna