fredag 7 februari 2014

Arg och stolt samtidig

Igår kom dottern hem från skolan och berättade om dagens händelse. Hon har gjort sitt gymnasieval och hamnade i ett samtal med specialpedagogen/mentor deras skola.  De hade pratat om vilka mål man har, kort- och långsiktiga.
Min dotter berättade att hon försöker få A i alla ämnen. Och att lärären då hade sagt: Det var ju dumt, det klarar du inte.Min dotter försvarade sig först och sade att hon iaf vill försöka det och undrade sedan om hon (läraren) inte trodde att hon kunde nå det, och då svarade läraren: Nej du kommer aldrig att nå det!  (Läraren har inte ens min dotter i någon undervisning) Min dotter svarade bara som ungdomar gör Tack då!!! Och gick...

Jag kände hur sur hon vart när hon berättade det, och jag var jätte nära att ringa upp läraren för jag kände ett extrem samtalsbehov. Dock min dotter tyckte inte det behövdes hon tyckte att hon hade fixat det redan.

Lilla fina söta dottern

Jag blir arg över sådana pedagoger! Jag hoppas verkligen att hon fattade vad hon sa! Vi har kämpat jättemycket med dotterns självförtroende (efter ett fruktansvärt utvecklingssamtal i 3an där min dotter efteråt sa att läraren hade rätt och att hon verkligen inte kunde någonting!!!!) och jag fattar inte hur man kan säga någonting så dumt till en tonåring!!! Fortfarande är jag upprört och det är också därför jag skriver det.

Samtidig så är jag så himlastolt, stolt över en dotter som har förtstått att lärarens beteende var felaktig och har gett kontra. Hon står fast vid hennes ambitioner även om hon vet att det inte blir lätt. Hon har ju egentligen bara sagt till läraren : Jag vill ge 100%  och jag förstår inte varför man inte peppar henne. Att det är ett svårt mål och att hon kanske inte kommer nå är ju en annan mynta och det förstår jag att man vill förbereda henne för att hon sedan inte blir ledsen, men jag tycker inte att det är dumt att försöka! Man kunde ju har sagt! Oj, vilka höga mål du har! Bara att du vet att det inte är lätt att få A nu för tiden, och hoppas att du inte blir ledsen sen, men om jag kan hjälpa dig med ditt mål, så säger till! Eller? Finns det sånt bara i min drömvärld?
Nej, jag vet att det finns fantastiska lärare som har precis bemött oss på det viset vid utvecklingssamtal, som har peppat min dotter och gett henne självförtroende så att hon klarade tom den här  motstånd.

Jag är helt övertygat att man inte kommer vidare med att sänka någon. Inte ett dugg! Jag tror det är mänsklig  att vi behöver uppmuntran, beröm och när vi får det  orkar vi kämpa och jobba  mer och med en helt annan inställning....


Första skoldag!


Jag är arg och stolt samtidig men mest stolt!

Edit:
När jag berättade min dotter att jag hade skrivit ett inlägg så var hon lite missnöjd med texten. Jag är ingen dramaqueen. Det låter så att jag gick ur lektionen!!!  Men nej så var det inte! Allt detta hände i datorsalen efter lektionen!!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig ~ Förstår att du är stolt över din finaste tjejja :)

/Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Heja din dotter och vilken dum dum lärare. Ungefär som när en universitetslärare sa till oss lärarstudenter att av de elever vi kommer att möta i framtiden kommer inte alla att ha samma chans att nå sina drömmar och kunna utbilda sig till det de vill. Pyttsan och ljug säger jag. Om jag är deras lärare och de kommer från svåra förhållanden som talar emot dem statistiskt är det väl mitt ansvar att säga till dem att de kan bli precis vad de vill bara de lägger manken till - och sedan hjälpa dem på vägen?! Det dummaste och mest elaka man kan säga till någon är att "det klarar du aldrig". Fy så arg jag blir.
Kram.

kavallinskan sa...

Fy vilken dum lärare! Så får man inte säga till en elev och inte till någon annan heller för den delen. Förstår du blir arg och tänk vilka konsekvenser såna ord kan ge, det är ju som gjort att ge upp.
Heja heja din dotter säger jag också!
Kramar viktoria

Unknown sa...

Jag blir så arg när jag läser detta så jag nästan kokar! J--la pedagog, hur kan man bara vara sådan??? Usch!!!

Du ska verkligen vara stolt över din starka dotter. Hälsa henne att hon ska fortsätta tro på sig själv och inte lyssna på såna dumskallar...

Kram till er
//bara anna