tisdag 29 april 2014

Att göra planteringskorgar, ett älskat miniprojekt

God morgon! Fortfarande datorstrul, men jag försöker ändå göra ett inlägg! Känns som evigheter att jag har varit här inne så jag att jag får abstinenssymtom ;D
Under den ofrivilliga bloggpausen så har jag tom varit i Grekland i Thessaloniki (det kommer säkert ett inlägg om det också senare) Och när vi kom tillbaka så visade Sverige sig med finaste solsken och bästa vårväder! Man kunde inte annat än att vara ute och fixa lite i trädgården. Japp det har även jag gjort krattat och fixat här.
Och så gjorde jag två nya korgar igen (idén hittade jag här) nu finns det tre på plats, förrut var det två, två fyllda med härliga jordgubbar, dock saknade jag örter där vid altan, det är praktiskt när man grillar att man har örter vid platsen, och eftersom jag hade placerat min två första korgar lite fel så tog jag bort en och gjorde som sagt två härliga nya. Och jag tycker verkligen om dem och jag skulle sätta just nu överallt nån korg  här och där. (När vi har flyttat växthuset så ska minst två prydna framför det, det har jag redan bestämt mig)


Nu väntar jag bara att det blir lite grönare här och det gör det ju!
Med varje dag blir det grönare och grönare och jag njuter! 

Med mobilkameran försökte jag fota varje arbetssteg:
Som ni ser var det inte alls svårt,
det som man ska tänka på är att man ska ha ojämna antal grenar för "korgstammen" då blir det fint när man flätar rund med de små videgrenar. Jag använde 9 stycken. 
Sedan lägga man in en planteringsduk, eller som jag bara gjorde en svart plastpåse och så fyller man i jord och plantera örter " korgstammsgrenar" kan man som jag gjorde kappa eller så kan man ha kvar de och knyta fast dem. Det kan vara smart för fåglarna kommer då inte så lätt för att ta jordgubbarna före, men jag gjorde inte det, så ungefär kan det se det ut: 


Men jag hjälpte min granne med sin korg och då gjorde vi så och det blev superfint!

1 kommentar:

Villa Frejas bokblogg sa...

Vad härligt med trädgårspyssel. Och ja, jag vill definitivt läsa om din Greklandsresa. Kram.