tisdag 7 juni 2011

Maskros eller Pusteblume





Maskrosen kallar vi på tyska -när de är gul och saftig- Löwenzahn. Har länge tänkt över varför, men jag kan inte hitta ett bra svar.Men sedan när blomman blir vitt och vill skicka sina Poller iväg, kallar vi den för
PUSTEBLUME och här finns det så klart en förklaring; alla barn (och några vuxna ) älskar att "pusta" blåsa  så att alla fina "fallskärma" flyger iväg, sakta som fjäderna.
Jag tillhör den där gruppen vuxna som fortfarande inte kan motstå en fin PUSTEBLUME...kan du?

4 kommentarer:

milla-andante sa...

Hihi... nä, inte jag heller:) Roligt att ha olika namn för dem!

Kram

carinasjolund sa...

Dom blommorna är riktig roliga :)
Hoppas du har det bra vännen?!
Kramen på dig♥

Ullis sa...

Så vacker maskrosen egentligen är, framförallt när den blivit en pusteblume! Jag blåser också fortfarande, om inte barnen hinner före...
Ha en fin kväll!
Ullis

Ord & Känsla sa...

Jag har svårt för maskrosor, de finns ju i hela gräsmattan!

Min man frågade om jag hade lite mynta i köksträdgården? Nej, men jag kan väl skaffa.
Har du köpt en planta eller odlar du själv?

Kram Helena