lördag 16 juli 2011

Själensfågel

adlibris.com
När jag dammtorkade bokhyllan imorse, föll min blick på lilla boken Själens Fågel av Michal Snunit. Känner ni den? Jag avbröt min tråkiga städningsaktivitet och bläddrade igenom den igen. Boken har jag gett bort x flera hemma, men har aldrig ägnat den själv, tills vi flyttade hit. Det fanns en kartong med gamla böcker i  röda huset och sista ägaren tänkte slänga bort de allihopa och där hitta jag lilla boken och blev så glad, nu står den här. En himlafin bok att prata med små barn om känslor.  Jag tycker mycket om idén att jämnföra själen med en fågel.

För några år sedan diskuterade jag detta med mina kompisar i Tyskland. Vi satt tillsammans med ett glas vin och  hade så mysigt. Kommer ej ihåg hur vi hamnade på ämnet, men en av mina kompisar frågade såhär:

Har ni tänkt över det här: Vi alla har drömt någongång att vi kan flyga själv. Vi känner igen denna otrolig befriande och underbara känslan att flyga. Hur kan vi känna igen en känsla som vi borde inte känna igen i verkligheten, eftersom vi kan ju INTE själv flyga?!!!
 Visst är detta en bra filosofisk fråga, eller hur? Jag har tänkt mycket över detta, och är fortfarande fascinerad över detta faktumet. Vad säger ni? Visst är detta tänkvärd?

Ska jobba hela helgen, det känns så fruktansvärt jobbig! Oj, har aldrig längtat så himlamycket på semester! Veckan har varit mycket ansträngande så jag har bara kikat in hos ER, men nästan inte kommenterad, hittade inte orden. Ber om ursäkt, men snart snart har jag semester. YEAH

3 kommentarer:

Miruschka sa...

Känner igen det där med att inte veta vad man ska skriva för kommentar, ibland vet man inte ens vad man ska skriva för inlägg i bloggen!
Men du är förlåten:)

Vilken svår fråga så här på lördagen, tål att funderas på!!
Kram♥

Ullis sa...

Väldigt tänkvärt, och jag har aldrig funderat på det tidigare.
Jag hoppas din semester kommer snart och att du får det jätte skönt då!
Kram Ullis

Cajsas Faster sa...

Håll ut! Snart är du ledig:) Hoppas du får riktigt skönt då!


Marie