onsdag 31 augusti 2011

4korns-bröd-recept med surdeg


4korns-kross- surdegs bröd eller Utes surdegsbröd 1 ☺
(Jag måste säga att jag tog receptet ur en tysk-bakbok och blandade lite som jag trodde att det blev bra, med  mjölvarianter vi har här i Sverige)
OBS: Det här är till 1-2 bröd beror på hur stort kastformen är.!

  • förberedd surdegssats 3 dagar innan enligt här
  • 3dl vetemjöl special fullkorn
  • 3dl grahamsmjöl fullkorn
  • 3dl rågmjöl fullkorn 
  • 1tsk salt
  • 375ml  ljummet vatten
  • 25g jäst
  • ½ dl 4korns kross
Surdegssats växer till 600g och till ett bröd behöver man bara 300g.  Jag kan bara rekommendera att göra direkt flera bröd. Om bunken eller köksmaskin inte klara dubblade mängden, halvera bara surdegssats och kör enligt  recept ovanpå.

Häll mjölet i bunken, tillsätta salt, surdegssats och jäst, rör om tillsätta ljummet vatten och korns kross. Blanda bra ihop det till en fin deg.  täck över ett köksduk låt vila.
1. vilophasen ska vara minst 3 timmar, men degen kan stå sådär i 24 timmar (bra att veta när man vill planera sin dag och man har inte allt för bråtttom.
Sedan ska man smörja in formen med ölja och strö i 4korns-kross, lägg i degen. 
2. vilophasen ska vara mellan 3 (minst) och 4 timmar
Baka brödet på gallert i mitten på 190 grad i 60 minuter. Ställ i ugnen en mugg med vatten.
Klart!

Så gjorde jag! Men jag ska försöka nästa gång kommer ihåg att strö över kornskross också + att jag ska prova olika sorter och olika kryddningar.
Det här fick jag åt 600g surdegssats (en kastform är lite längre)

Men jag är nöjd med receptet och brödet faktiskt!

Inga kommentarer: