fredag 30 november 2012

Vilken bok har betytt mest för dig?

I cafe.se brukar jag hitta min fredagsfrågor och jag försöker fortfarande hitta frågor som deltagarna  i Så mycket bättre har fått nångång. Idag är det Olle Ljungström. Som jag innan programmet inte ens kände.
Hans fråga låter så här:

Vilken bok har betytt mest för dig?
Jag:  Det är väldigt svårt för det finns så otrolig många böcker jag skulle vilja välja. Men Andorra av Max Frisch pjäsen har haft en stor inflytande på mig som tonåring. Även blev jag helt förtjust i Jean-Paul Sartres Das Spiel ist aus, eller på franska Le jeux sont faits. Jag tror eftersom jag var under den perioden jag läste böckerna i utveckling/sökandet i tonåren helt enkelt, så var de här böckerna verkligen präglande och de utlöser fortfarande starka känslor när jag bara tänker på böckerna.


Så här svarade Olle Ljungström:


Vilken bok har betytt mest för dig?
– Det stora kalaset av John Steinbeck och Hundra år av ensamhet av Gabriel Marcia Márquez.


Vilken bok har betytt mest för dig?

3 kommentarer:

Eva Trillian sa...

"Den oändliga historien" av Michael Ende :) Den förstärkte på ett underbart sätt hela min idé om vad en bra bok ska vara! Glöm filmen, den är INGET emot boken som är fantastisk :)

Queen of Kammebornia sa...

Det är speciellt med de där böckerna man läser i tonåren och i de tidiga vuxenåren... Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Det är så svårt att skilja på vilka som betytt mest och vilka man tyckt mest om......jättesvårt att skilja åt. Jag är lite Thomas Mann fan och dom ryska klassikerna, speciellt Maxim Gorkij.

Det var en svår fråga, nu måste jag fortsätta att tänka.....

Agneta kram