fredag 23 maj 2014

Veckans kryp: tjugotvåprickig nyckelpiga



Namn svenska: tjugotvåprickig nyckelpiga
Namn tyska: Zweiundzwanzigpunkt Marienkäfer/ Pilzmarienkäfer
Latin: Psyllobora vigintiduopunctata
Insektordning: Skalbagar
Familj: nyckelpigor (Coccinellidae)

Auktor: Linné

Ja, så börjar jag som sagt, och precis efter jag skrev inlägget i onsdags så hittade jag ett kryp på min gröna hängslebyxa som visade sig alltså vara en tjugotvåprickig nyckelpiga. Det gick ju bättre än jag trodde!

Den där Linné alltså han kunde ge namn och tydligen också räknar!

Så det var allstå veckans kryp! 
Ha en fin fredag!

7 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Så söt. Och nu blev jag genast nyfiken på hur många sorters nyckelpigor det finns. I världen och i Sverige.
Kram.

Annika GW sa...

Det var en ovanlig sort! Jag hittade i veckan en svart med orangea prickar och tyckte att det var ovanlig men din nyckelpiga är nog ännumera sällsynt! / Annika

CreandoPhoto sa...

Väldigt söt liten rackare. Men har den verkligen hela 22 prickar?

Anonym sa...

Nyckelpiga är nog det sötaste krypet. Undrar hur många sorter det finns. Det måste vara en ovanlig sort det där? 22 prickar.. min första tanke är. Hur får det plats? :)
Kram Maria

Fröken Grön sa...

Nyckelpigor är toppen! De äter upp bladlössen på våra rosor i trädgården. Ditt lilla exemplar var verkligen läckert! Undrar just om han tror att han är en geting? ;-)
Må så gott!
/Anna-Karin

kavallinskan sa...

Vilken söt och vad många prickar!
kram viktoria

Annas röda stol sa...

Ovanlig men prickig och fin :) Anna