söndag 24 augusti 2014

Indisk gryta

När ett recept i min stökiga "receptpärm" (pärmen köpte jag i 7an!!!)  Ser kladdig ut och på sidan är det skriven Jättegott & Lätt. Då kan man säga att det är en välanvänd och fungerande maträtt här hemma, även om bilden av maten kanske inte se likagod ut. ;) 

         

Så här kommer ett recept som går bra här hemma som vegetariskt och även med kyckling.

                              Indisk gryta med Quorn (kyckling), cashewnötter & ingefära

Antal portion: 4
300g fryst quornfilé eller kycklingfilé 
100g cashewnötter
2msk rapsolja
2msk ingefära
1msk masala
1 tsk spiskummin
2msk honung
1 tsk salt
400g tomater passerade
200g kokosmjölk
1ms matolja

En gryta med en enkel och supergod sås där man mixar cashewnötter med kryddor & tomat. Toppas
med kokosmjölk. Mixa alla ingredienserna till kryddpastan med en mixerstav till en slät, tjock smet.
Hetta upp lite olja i en kastrull och fräs Quornbitarna  eller kyckling tillsammans med kryddpastan. Tillsätt kokosmjölk och låt puttra på medelvärme ca. 10 min. Servera gärna med ris, sallad eller Naanbröd.

Jag har vanan att strö över typ alla mina maträtter rucolasallad om jag har, så det tillhör inte, resten av familjen äter sallad brevid. ;)

Men den här kan jag verkligen rekommendera!!! Varmt!

1 kommentar:

Annas röda stol sa...

Mums!! Wow vilken storfamilj ni skaffat, nu blir det till att baka :) Kram Anna