lördag 23 augusti 2014

Gösta och mina "Mädels"

                                  
                                  

Nu är de alltså här hönsen,  mina tjejer eller som jag brukar säga "meine Mädels" det är svårt att ge dem namn när de är så lika. Det går bättre sen när man f¨år kycklingar men nu är det lite svårt.
Vad jag har väntat, typ hela sommarn, vi beställde de i juni när projekt hönsgård var avklarad. Och vi skulle få dem i juli, och sedan var det plötsligt i början av augusti och sen blev säljaren sjuk och så blev det slutligen/äntligen igår! Hönsen är värpfärdiga, friska och välskött till och med tama. I början var det väldigt blyga dock efter en stund så kom de fram och man kunde utan problem klappa dem. 
Jag är så glad att de äntligen finns här och att de får också vara ute än så länge det är varmt och att de kan använda vår nya genomtänkta hönsgården. 
    


På bilden ser ni lite grann av hönsstallet inne alltså kommer säkert senare med bättre bilder. Efter hönsmassakern har vi nu försökt göra det inne så "iller/mårdhund/mårder" säker som möjligt. Och hönsgården är makens egen sommarprojekt, vad vi kallade här hela tiden projekt Ford Nox. 
Jag är så himlastolt över lösningen vi har kommit på. Problemet med våran gamla hönsgården var att varje vår gick den sönder. Snölaviner från ladugårdens tak rasar med en så häftig kraft ner att vi varje är var tvungen att  fixa den igen. Nu har vi en stadig grund som är fast, dock alla sidor delar och tak är enkel modular, det vill säga, när det är dags att hönsen ska vara innomhus, så kan lösa sidodelarna från varandra och  ställer den mot ladugårdensvägg, eller förvara dem till och med i ladugården (där har vi inte bestämt oss) På bilden ser ni prinicipet, gångjärn, två styck finns på varje hörn. Superenkelt.
Eftersom vår katt Plupp han tycker tyvärr alldeles för mycket om våra höns därför är vi tvungna att har ett tak, så att han inte kan komma in och ta de. Den sitter fast med några skruvar, men som man också lätt kan ta bort. Och att maken också har målat den, det uppskattar jag verkligen, det ser så fräscht ut. Ni hör, jag är väldigt väldigt nöjd.

                      

Och idag så kom också Gösta, tuppen som fick leva över hela sommarn tillsammans med nån annan tupp i väntan för att komma hit. Och nu är min lycka alldeles perfekt, nu ser ni mig här bara gå omkring här med ett STORT leende på läpparna. Så kul, blir spännande när vi får vårt första ägg, det ska jag maken få, tycker jag, han som byggde hönsgården till mig och mina Mädels. <3













1 kommentar:

Annika GW sa...

Så kul! Gösta kommer nog att stormtrivas bland alla vackra höns! Annika