torsdag 16 oktober 2014

Kvinnans hälsa och harmoni

För ett tag sedan köpte jag en bok på loppis som heter "Kvinnans hälsa och harmoni" boken är från 1967 och befattar sig med allt som man trodde tillhör till kvinnans hälsa och välmående. Det finns utförliga anatomibilder i och härliga 60-tals bilder med kloka texter och ibland lite absurda texter. En spännande läsning i alla fall.


Jag tycker det är mest spännande vilken kvinnosyn det speglas i boken och på vissa ställen känns det tydlig att boken är skriven eller sammanfattad av en manlig läkare. Det är 13. omarbetade upplagan och tidigare titeln var: Kvinnor se upp! (Den boken skulle jag faktiskt verkligen äga!!!) 
Jag hade tänkt visa på framtiden några fina bilder och sedan skriver min egen text till. Kan även tänka mig ta några roliga textstycken.
Och så börjar jag idag med lite morgongympa!


Och får ni inte lust att börja gympa på morgonen? 
Hoppas ni kan läsa vad som står där. 
Det som jag undrar är om författaren har gjort övningar själv för "Bågen" är inte alls så lätt som han säger okej man kanske få händerna på fötter det får man, men att lyfta upp överkropp och knäna är inte alls så lätt. Jag vet det för jag har gjort yoga många gånger och jag kan säga det tar sin stund och i början ser det inte alls så där ut som på bilden.
Men vi fortsätter: 



Några få rörelser på morgen och du ger kroppen en fin genomblödning.Hjärtan, hjärnan, lungor stimuleras. 
Och glöm inte duschen efteråt!

;)
Är det inte en härlig bok?
Även om jag nu inte komma göra en gympapass på morgonen innan jobbet, för det är alldeles för tidig. På morgonen vill jag helst ha lugn och ro och en kopp kaffe alla mina behövliga minuter är uträcknad. Så många minuter för att duscha/borsta tänder, kläder och frukost.
Nu måste jag lägga till tiden för att skrapa bilrutan. Så innan min morgonpass kommer jag aldrig göra en liten gympapass. Men när jag jobbar kväll så har jag faktiskt gjort det.
Och då kändes det skönt.
Hur sportig är du?

1 kommentar:

Annas röda stol sa...

Jaa!! Spännande bok och träna behöver vi ju ibland...kanske inte då med sån gympadräkt ;) Ha det gott. Kram Anna