tisdag 24 maj 2011

Medan jag väntar på svar... ☺

Först måste jag faktiskt berätta att väderguden har svarat. Precis nu har jag fått min tecken och jag skrattade eftersom det var nu verkligen roligt. Here it is:
Det här är verkligen ingen fotomontage eller sånt, jag lovar. Men jag fick min regnbågen och nu skiner solen.
Visst är det roligt! Jag sitter här och flinar eftersom det trodde jag inte på....
Men det tog lång tid tills jag fick svar. Det var grå och det blåste, det regnade det kom sol , och precis innan regnbågen vart det alltihopa på en gång, det kändes så att mitt lilla brev hade gjort en stor tumult där uppe. Så om nån inte visste hur han/hon skulle reagera! haha, blir spännande vad det ska betyder nu, haha

Men medan jag väntade på svaret köpte jag nya trädsko (visar de imorgon) och så bakade jag en av mina favoritkakor:


Rabarberkaka med baisé
Receptet har jag från en kompis i Tyskland och när hon häromdan pratade om rabarber blev jag så sugen på den här kakan att jag var tvungen att köpa rabarber (eftersom min är för liten än)
Här är receptet:
  • Ingredienser:
  • 500g Rababer
  • 5 Ägg (2 äggvita behövs till baisé)
  • 250g smör/margarin
  • 4 dl socker ( 1dl behövs till baisé)
  • 4dl mjöl
  • lite salt
  • 2tsk bakpulver
  • 1pk (en påse). Marsan vanillecremepulver  (snabb)
  • 50g mandelsplitter
Baisé: 2 äggvita + 100g socker
Deg: 3ägg + 2ägggula + smör(smälta innan) + socker och salt rör om att det blir en smidig deg, tillsätta sakta mjöl, bakpulver och marsanpulver, blanda ihop att det blir en fin deg. Häl degen på en långpanna, trycka ner rabarberbitar (ungefär 2cm lång) i degen. Grädda kakan 30min. på 175 grader
Efter detta fördelar du vitäggsmeten på hela kakan och strö över mandelsplitter, det ska grädda i 10-15min till tills baiséen har blivit lite brun. klart


Har du en rabarberrecpet som jag, som rabarberfreak absolut ska ha??? Skriva gärna då blir jag glad!
PS: Om receptet är krånglig så beror det på att jag har översatt från tyska till svenska och då kan det låta konstig.
Snart är det föräldrarmöte och jag vill läsa vad som hände er! Ha det bra!

Inga kommentarer: