måndag 22 augusti 2011

Brotzeit!

Det finns för mig faktiskt inte så mycket som är bättre än att äta en skiva av självgjord (nyttig) bröd med egna tomater ovanpå! Då kommer min ÅH-vad-är-jag-bondaktig-känsla igen! YEAH och MUMS!

Recept:
5dl havregryn
2dl grovt rågmjöl
1dl rågkross (jag tog vetekross, för det var det jag hade hemma;) )
1dl linfrön
2 tsk salt
1msk mörk sirup
7dl vatten eller mjölk
2msk olja
50g färsk jäst (jag tog torr jäst, för en sådan påse har jag alltid hemma)
ca. 8 dl vetemjöl special (fullkorn)
1. Blanda havregryn, rågmjöl, rågkross, linfrön, salt i en degbunke. Värm vätskan till 37*C och rör ner den sirup och oljan i mjölblandningen.
2. Smula ner jästen, rör om tills jästen är löst. Tillsätt allt vetemjöl och arbeta degen ca. 5 minuter (i maskin). Strö lite mjöl på degen och låt den jäsa övertäckt med bakduk ca. 30 min.
3. Lägg ett bakplåtspapper  på plåt. knåda lite degen till i bunken och lägga den sedan på plåten,  gör en fin limpa, skära lite in degen. Låt jäsa övertäckta ca. 30 min. igen. Sätt på ugnen 225´C
4.Grädda mitt i ugnen ca. 40-45 min.
5. Låt brödet kallnar på galler overtäcka med bakduk.

3 kommentarer:

Fröken Grön sa...

Åhh, så gott det ser ut!
Finns det något smaskigare än nybakat bröd?
Må så gott, Ute!
/Anna-Karin

Ord & Känsla sa...

Hembakat bröd=kan inte bli godare!
Synd att man inte gör det så ofta bara...

Vad fin bilden blev du tagit på klädnypan, rätt känsla:)
Kram Helena

Carina Sjölund sa...

Hembakat smakar alltid bäst :)
Det är så synd att man kommer sig sällan för att baka!
Ha en fin dag!
Kramen♥