torsdag 14 mars 2013

En höna som inte är påskdekoration


Det här är vår året-runt-höna som har sin fasta plats vid köksfönstret. Den är gjort av gamla telefonkataloger,  jag skulle gärna säga att jag har gjort den men så är det tyvärr inte. I Köln fanns det (vet faktiskt inte om de finns kvar) några kreativa själar som kom på att gamla telefonkataloger är perfekt pappmaché-material. Så de gjorde flera saker och hade sedan en liten affär mitt i stan för att sälja sina unikat. Jag brukade gå förbi där och stirrade i fönstret, men eftersom jag var student, så hade jag ingen pengar kvar för sånt. Mitt första telefonkatalog-djur blev en groda som jag fick av mina kompisar när jag fyllde 22, så glad jag blev, grodan står året-runt i barnens-allrum,jag kommer säkert att visa även den. Men eftersom vi närmar oss påsk så tänkte jag visar idag hönan, som jag fick då några år senare av min bror, som visste precis att jag ville ha den.
Hönan gör mig glad när jag ser den och jag erkänner ibland, när jag dammar av den, så händer det även att jag kan prata med den. ;) Jag kan berätta hur jag saknar våra höns, och att vi snart ska ha några till, och att den är fin. Ja, ja en sån är jag - pratar med en pappmaché-höna. Tror faktiskt att mina plantar är lättlurade  för de växer bra i fönstret, de tror säkert jag pratar med dem. Om de bara visste ;)

6 kommentarer:

Fröken Grön sa...

Nog är det något visst med hönor. Och jag förstår verkligen precis varför du är kär i din telefonkataloghöna, - den affären skulle jag vilja besöka!

Vi har också en året-runt-höna, fast i gjutjärn. Den står ovanpå den öppna spisen, och den är verkligen lika fin oavsett om det är vår eller vinter.

Önskar dig och de dina en fin start på helgen som kommer!

/Anna-Karin

Fröken Grön sa...

Nog är det något visst med hönor. Och jag förstår verkligen precis varför du är kär i din telefonkataloghöna, - den affären skulle jag vilja besöka!

Vi har också en året-runt-höna, fast i gjutjärn. Den står ovanpå den öppna spisen, och den är verkligen lika fin oavsett om det är vår eller vinter.

Önskar dig och de dina en fin start på helgen som kommer!

/Anna-Karin

Lövkojan sa...

Hihi, vilken alldeles underbar idé att dra nytta av telekataloger:)!
Jättefin är den och förstår att den står framme jämt, nu får du fort visa grodan också!

Ha det fint, kram Marie-Louise

Anonym sa...

Hihi, så gulligt av dig att prata med den fina hönan ;)
Kram

Annas röda stol sa...

Så fin!!! Men va häftigt att göra sådana finfina saker och vilket bra sätt att återvinna papper :)) Ha en bra fredag. Kram Anna

Anonym sa...

Såå fin liten Höna :)
Här har vi nå'n liten cool året-runt-tomte hihi/Kram pårej & ha en underbar Lördag!