fredag 14 mars 2014

10 saker som jag/man/hen kan göra när det är strömavbrott


Usch vad det blåste idag, och nu har erfarenhet lärt mig att stark vind är lika med strömavbrott. Och precis så har det varit!  Och som tur hade jag förberedd mig genom att hälla kaffet i termosen, och spara vatten i olika flaskor och hinkar innan jag drog iväg till tandläkaren i morse.
En 10 saker lista vad man allt behöver inför strömavbrott har jag ju egentligen redan skrivit, men det här inlägget ska ju handla om, vad man ska göra på en ledig dag då man har strömavbrott. Tanken med idag var egentligen att städa huset rejält, så att vi kan slappa det i helgen och bara kan vara då. Men ni kan väl tänka er hur fort det gick när man inte kan dammsuga, tvätta, elda i pannrummet, inte ha vatten.... Så fort det gick och jag kände mig rejält sysslolös.
Jag har fortfarande svårt att vara oproduktiv förmiddags på en vardag, jag vill gärna bocka av det som ska göras och sen kan jag kanske sysselsätta mig med en bok eller handarbete.
Och sen finns det ju alltid hoppet att strömmen ska komma snart tillbaka och man då kan köra igång med sina planer.Det känns så att man väntar hela tiden på någonting. Näää, strömavbrott är inte min grej och jag måste verkligen komma på vad jag ska göra då, och blir bättre i att bara vara, men det är så himla svårt, men men här kommer nu alltså ett försök på

10 saker man kan göra när det är strömavbrott:

  1. Acceptera att man inte kan göra det som man har planerat!!!
  2. Räkna med att det kan ta flera timmar tills strömmen kommer tillbaka
  3. Skriva en inköpslista och handla
  4. Ta en lång promenad, ta en löprunda
  5. Tänk att det är en "tvungen egentid" och gör det bästa av det!
  6. Sätt dig i ett café och fika i lugn och ro med en tidning eller i bästa fall med en kompis (som man förhoppningsvis kan ringa innan)
  7. Sätt dig ner och läs en bok (under vintertid är en pannlampa A och O vid strömavbrott).
  8. Ta fram fotoalbum och titta i dem
  9.  Strutsa runt i en inköpscentrum/loppis, kanske fynda du någonting
  10. Packa din väska och gå i simhallen och ta några banor
Det var allstå mina 10 saker och jag erkänner att jag bara har själv gjort nr. 3., 4. och 6 men tyvärr är jag säker att det kommer flera tillfällen att prova även de andra sakerna.
Vad skulle du göra?

2 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Strömavbrott kan vara riktigt mysiga, tycker jag. Om man är rätt förberedd vill säga. Kram.

Annas röda stol sa...

Det va bra!! Det där med strömavbrott är vi lite proffs på här på landet efter alla stormar som varit. Man lär sig alltid nåt nytt. Kram Anna