fredag 21 november 2014

Juliga mandlar


Eftersom jag försöker hålla mig i "snart är det jul" modus så har jag gjort juliga mandlar och dottern fattar ingenting och säger bara du är för tidig, det känns fel, så tidig har vi aldrig bakat...
men jag vill inte deppa att det är november och jag är ledig och så har jag tid med det, punkt slut. Dessutom kan man bara inte vara för tidig med att baka eller hur?
Ok jag har gjort nu alltså juliga mandlar (och eftersom det rullade på så bra och jag är nöjd så fick jag väl nån flow :) )
Här kommer receptet:

Juliga mandlar

200g sötmandel hel
1,5 dl socker
0,5 dl vatten
100g mörk eller ljus choklad
 1/2 påse pepperkakskryddor
1 dl florsocker
1 bunke med lock!!!

Tillagning:
1 rosta mandlarna i en het panna.
2. Mät upp vatten och socker i en vid kastrull och lät det koka upp.
Tillsätt då mandlarna och låt det koka tills det börjar knäppa i mandlarna. Rör hela tiden tills sockret börjar vitna.
3. Tag då av kastrullen från plattan och stjälp upp mandlarna på ett bakplåtspapper, separera dem med hjälp av en trägaffel. Låt svalna helt.

(Här kan man ju egentligen redan sluta eftersom det här är ju brända mandlar, eller hur och de är ju redan himla julig, men fortsätta)

4. Medan mandlarna svalnar, smälta chokladen i mikron eller vattenbad. Tillsätta halva påsen av pepperkakskryddor och rör om. 
Förbered en bunke med 1 dl florsocker som du sedan kan sätta ett lock ovanpå.
5. Rör mandlarna i chokladen, rör om så att alla mandlar får en chokladtäcke
6. Lägg sedan i bunken med florsocker, stäng locket och skaka bunken så länge att alla mandlar har löst sig från varandra.


Klart! och gott!
Jag tänkte även prova samma sak med lakritspulver om jag hittar, annars kanske fungerar lakritschoklad från marabu. 
Men mums, supergoda, superjuliga och det är det jag behöver.



1 kommentar:

Majas bekännelser sa...

Det där lät jättegott! Och juligt! :) Själv bakar jag saffranssnurror idag, men jag kanske ska prova lite mandlar också... Ha en fin helg, kram Maja!