måndag 9 februari 2015

Mina första virkade och tovade vantar.


Istället för att använda mönstrat strumpgarn, så provade jag virka mina första vantar med tjockt ullgarn som jag också hade kvar och som jag tidigare hade tänkt tova någonting med. Och som jag sedan också gjorde med mina virkade vantar. Jag virkade med en stor virknål nr. 7 ganska lös. Ca. en 1/3 större än vantar egentligen skulle vara. För de krymper ju i tvätten, när man tovar de.
Som tidigare sagt så kikade jag på stickfrossas mönster. Men eftersom garnet var mycket större så improviserade jag ändå väldigt mycket. Men det var ändå en stor hjälp för att tänka rätt.
Tyvärr var ullnystan inte lika, så höger och vänster vante skiljer sig i färg.


Efter att jag tovade de i tvättmaskinen, så har de blivit fast och perfekt tjock för att snön och blöta stanna ovanpå.
Att virka vantar gick väldigt fort, speciellt med mitt tjocka garn. Fort och roligt! Det här var inte mina sista virkade vantar. Men nu ska jag först sticka några av det där strumpgarnet så att dottern blir nöjd.

Inga kommentarer: